Zapraszam do skorzystania ze stworzonego przez mnie szablonu faktury. Szablon jest całkowie darmowy i umożliwia wystawianie faktur z wykorzystaniem wewnętrznych baz kontrachentów oraz asortymentu. Do otwarcia szablonu niezbędna jest instalacja darmowego programu LibreOffice.
Szablon występuje w dwóch wersjach:
Po otwarciu pliku szablonu za pomocą programu LibreOffice Calc należy wpisać w odpowiednie pola dane swojej firmy. Operację tę wykonuje się jednorazowo przed pierwszym użyciem szablonu.
Przed przystąpieniem do edycji należy jednak odblokować do edycji wszystkie pola arkusza Faktura. W trybie normalnej pracy pola te powinny pozostawać zablokowane, aby uniknąc ich przypadkowej zmiany. Wybieramy z menu Narzędzia -> Ochrona arkusza. Arkusz nie jest zabezpieczony hasłem więc jego odblokowanie nastąpi od razu.
Należy wyedytować pola zawierające wizytówkę firmy oraz jej dane do faktury. Edycję pól wieloliniowych umożliwia sprecjalny przycisk w prawym górnym rogu okna.
Po zakończeniu edycji dnych firmy należy koniecznie ponownie zabezpieczyć arkusz. Wybieramy z menu Narzędzia -> Ochrona arkusza.
Po kliknięciu Ochrona arkusza pojawi się okno dialogowe zawierające opcje ochrony arkusza. Proszę zaznaczyć opcje zgodnie z obrazkiem poniżej. Wprowadzenie hasła jest nieobwiązkowe.
Teraz można zacząć korzystać z szablonu. Na początek trzeba zasilić danymi bazę kontrahentów. Należy wybrać zakładkę Klienci u dołu arkusza i wprowadzić dane swoich kontrachentów. Edycję pól wieloliniowych umożliwia sprecjalny przycisk w prawym górnym rogu okna. Nowych klientów dodaje się w miarę potrzeby. Proszę pamiętać, że nie ma konieczności odblokowywanie arkusza w celu wykonania tej operacji
Następnie trzeba wprowadzić pozycje asortymentu. Należy wybrać zakładkę Asortyment u dołu arkusza i wprowadzić opisy oferowanych produktów oraz usług. Nowych pozycje dodaje się w miarę potrzeby. Proszę pamiętać, że nie ma konieczności odblokowywanie arkusza w celu wykonania tej operacji
Teraz można przystąpić do wystawienia pierwszej faktury. Należy wpisać numer porządkowy faktury, wybrać datę wystawienia oraz datę sprzedarzy.
Za pomocą przycisku listy rozwijanej należy wybrać właściwego kontrahenta. Jeżeli kontrahenta nie ma na liście należy go dodać zgodnie z instrukcją opisaną powyżej.
Z kolei należy wybrać z listy rozwijanej sposób płatności oraz termin zapłaty. Jeżli brakuje niezbędjej pozycji na liście należy ją dodać zgodnie z poniższą instrukcją.
Jeśli jest taka potrzeba można dodać dodatkowe pozycje w polach Sposób zapłaty oraz Termin zapłaty. W tym celu należy klknąć prawym przyciskiem myszy na danym polu i wybrać z menu konterkstowego Sprawdzanie poprawności.
Następnie w okienku Poprawność danych w polu Wpisy dodać nowe pozycje. Zapisać zmiany kliknięciem przycisku OK.
Kolejnym krokiem jest wybranie poszczególnych pozycji fatury z listy. Jeżeli brakuje pozycji na liście należy ją dodać zgodnie z instrukcją opisaną powyżej.
Dla każdej pozycji należy wybrać z listy rozwijanej jednostkę miary. Brakujące jednostki można dopisywać w sposób analogiczny jak w przypadku pól sposób czy termin zapłaty opisany powyżej.
Ostatnim krokiem jest podanie dla każdej pozycji faktury ilości i ceny netto oraz wybranie z listy rozwijanej stawki VAT. Pozostałe pola fatury wypełnią się automatycznie
W celu wydruku faktury należy wybrać z menu Plik opcji Drukuj